Welke velden, kleedkamers en andere locaties zoals een ballenhok of bestuurskamer zijn op jullie accommodatie beschikbaar? Wil je de velden ook inzetten voor wedstrijden die op een kwart veld of bijvoorbeeld 1/8e veldjes worden gespeeld? En kan de KNVB op ieder veld wedstrijden inplannen of wil je bepaalde velden 'alleen' gebruiken voor trainingen en oefenwedstrijden? Je legt het allemaal vast in Sportlink Club. Accommodatiezaken noemen we dit ook wel.

Vanaf 26 juli beheer je de accommodatiezaken vanaf één plek in Sportlink Club! 

Per 26 juli hebben we het beheren van de accommodatie in Sportlink Club een stuk gemakkelijker gemaakt. Je regelt vanaf nu alles op één plek in Sportlink. In onderstaande video laten we zien hoe je vanaf nu je accommodatie in Sportlink Club beheert. 

Belangrijk! 

We signaleren dat clubs via Accommodatiezaken extra velden aanvragen bij de bond met als resultaat dat één en hetzelfde veld mogelijk ook met andere benamingen, zoals bv 1R en 1L, bij de bond in het systeem komt te staan.
Als dat gebeurt, wordt er door de bond dus ook met 2 of misschien wel drie velden rekening gehouden bij de wedstrijdplanning. Dit gaat tot capaciteitsproblemen leiden omdat die velden er natuurlijk niet zijn. Het is en blijft één veld.
Om wedstrijden op velddelen te plannen hebben we nu de mogelijkheid om velden bij de bond als deelbaar aan te merken. Is een veld deelbaar dan is het mogelijk om bij het plannen van de individuele wedstrijden een velddeel te kiezen.
We leggen het uit in bovenstaande video bij 4 minuten en 12 seconden.

De wekelijkse planning van velden en kleedkamers 

Het beheren van de accommodatie, zoals hierboven genoemd, is iets dat je niet wekelijks doet. Er komt tenslotte niet iedere week een veld of een kleedkamer bij. Je bekijkt aan het begin van het seizoen of de accommodatiezaken in Sportlink Club goed zijn ingericht. Iets wat wél wekelijks terugkeert is het plannen en verschuiven van wedstrijden. Zo kijkt de wedstrijdsecretaris voor een speelweekend naar de bezetting van alle velden op de accommodatie. En wil je dan een wedstrijd verschuiven van veld 1 naar veld 3 of van 12:00 naar bijvoorbeeld 13:00 uur? Dan regel je dit in Sportlink Club. Ook hier hebben we een-en-ander in verbeterd. Het grootste voordeel is dat je vanaf nu álle wedstrijden op je eigen accommodatie in één overzicht ziet. Dat maakt het plannen een stuk gemakkelijker! Uitleg voor het plannen van de velden, kleedkamers en andere locaties vind je via onderstaande video.


Bevindingen over het regelen van accommodatiezaken?

We verzoeken om bevindingen en suggesties die betrekking hebben op het regelen van de accommodatiezaken online bij ons aan te geven. Dat doe je heel eenvoudig via ons Support Center.

Vragen en antwoorden over accommodatiezaken

 Wat moet ik nu concreet doen?

Voor wat betreft de velden: Controleer vooral of de bestaande Velden nog overeenkomen. Als alle velden aanwezig zijn waar jullie wedstrijden op spelen, hoef je verder niets te doen. Bij het indelen van de wedstrijden, kies je dan voor het velddeel. (hier hoef je dus geen nieuw veld voor aan te maken) Zie je bij het indelen van de wedstrijden de deelvelden niet? Dan moet je contact opnemen met de KNVB via contact@knvb.nl.

Voor wat betreft de kleedkamers en overige locaties: Loop ook hier alles even na. Hier kan je zelf de eventuele aanpassingen doorvoeren.

 Wil je plannen op velddelen?

Wil je plannen op velddelen en staat onder Accommodatiezaken bij het betreffende veld de deelbaarheid niet aangevinkt? Dan kun je de bond per mail vragen om dit aan te passen. Benieuwd in welke velddelen een veld in Sportlink Club kan worden opgedeeld? Bekijk alle informatie over velddelen op deze pagina.

Trainingsvelden

Om gebruik te maken van deelbare velden zien we dat een aantal clubs extra trainingsvelden heeft aangemaakt en omgezet naar wedstrijdveld. Hiervoor is goedkeuring van de bond nodig. De achterliggende gedachte van deze clubs was dat de bond hier dan bondswedstrijden op kan plannen. Zo ontstaat helaas een onjuiste werkelijkheid. Verenigingen beschikken (opgeteld) over flink meer velden dan er daadwerkelijk op het complex te vinden zijn. In overleg met de KNVB hebben we besloten deze mogelijkheid -tijdelijk- niet beschikbaar te stellen.

Voorbeeld: Een club heeft 2 velden. Door het extra aanvragen van de velden 1A en 1B lijkt het alsof er 4 velden (1, 1A, 1B en 2) zijn. Dit gaat mis in de planning.

Tip 1: Voor de overzichtelijkheid raden we je aan onnodig aangemaakte deelvelden (1A, 1B etc) te verwijderen.
Tip 2: Als de naam van het veld 1 is, hoef je alleen het cijfer 1 in voeren. (dus niet het woord Veld invoeren) en voor toevoegingen zoals een sponsornaam is de optie 'veld aanvullende benaming' beschikbaar.

 Wij hebben andere veldbenamingen, wat te doen? 

We hebben nu een uniforme wijze voor het aanduiden van de verschillende velddelen. Hier kun je niet van afwijken. Gebruik je nu Rechts of Links om velddelen aan te duiden dan vragen we je om dit aan te passen naar de nieuwe standaard. Wel kun je na het velddeel nog voor een aanvullende benaming kiezen. Bekijk ook onze video’s waarin alles wordt uitgelegd.

Mijn vereniging maakt gebruik van meerdere accommodaties. Kan ik een accommodatie toevoegen?

Het antwoord op deze vraag vind je hieronder in het overzicht.

SportAccommodatie toevoegen? Ja/NeeExtra toelichting
Voetbal -  Alleen veld
NeeAlleen de KNVB kan een accommodatie toevoegen
Voetbal - Veld én zaalJaMogelijkheid om een zaalaccommodatie toe te voegen
Voetbal - Alleen zaalJaMogelijk om een zaalaccommodatie toe te voegen

Wat is de impact op reeds door de vereniging ingeplande wedstrijden die we nu op onze accommodatie ingepland hebben?

Er is geen impact op de door de bond ingeplande wedstrijden. Echter toegevoegde informatie wat gebruik maakt van de oude aanduidingen van locaties, concreet het type “veld” en “kleedkamer” moet opnieuw toegevoegd worden. Clubwedstrijden (oefenwedstrijden) die je voor 25 juli 2022 hebt aangemaakt komen te vervallen. Als deze nog gespeeld moeten worden moet je deze wedstrijden opnieuw toevoegen.

Welke gebruikersrechten heb ik nodig om velden, kleedkamers en locaties aan te maken?

Om velden, kleedkamers en locaties aan te maken via Accommodatiezaken dien je te beschikken over Administrator rechten. Over het algemeen voeg je slechts sporadisch nieuwe velden of kleedkamers toe.

De rechten om een nieuw veld aan te melden bij de bond is natuurlijk niet iets dat clubs bij iedereen neer willen leggen. Daarom hebben we de rechten om dit te wijzigen ondergebracht onder Administrator. Met name het toevoegen van velden is ook gekoppeld aan een acceptatieproces bij de bond daarom is voor enige terughoudendheid gekozen.

Voor de wekelijkse praktijk hebben we Accommodatiebezetting. Het toekennen van velden en kleedkamers bij wedstrijden doe je vanuit een keuzelijst (aangemaakt via accommodatiezaken). Dit is een recht dat welllicht meerdere vrijwilligers nodig heeft. Denk aan een wedstrijdsecretaris, kleedkamercoördinator of diegene die de veldplanning doet. Hiervoor kun je het recht Accommodatiebezetting aanvinken in de betreffende rol. Dan kan iemand dus wekelijks de planning doen maar dus geen nieuwe kleedkamers of velden aanmaken of aanvragen bij de bond.

Voor het toekennen van locaties in de verenigingskalender heb je geen aanvullende rechten nodig.

Behoud ik mijn huidige velden, kleedkamers en locaties of moet ik die opnieuw aanmaken?

Alle velden op de accommodatie waar bondswedstrijden op gepland worden (en waarop ook eventueel getraind wordt) blijven beschikbaar.
Velden voor eigen gebruik (denk aan trainingsvelden waar de bond geen wedstrijden op kan plannen) moeten eenmalig opnieuw toegevoegd worden. Zie de beschrijving hierboven.
Kleedkamers moeten per accommodatie eenmalig opnieuw toegevoegd worden op het nieuwe tabblad “kleedkamer”.
Locaties (zoals bijvoorbeeld de bestuurskamer, ballenhok, parkeerplaats, etc). blijven beschikbaar. Op het tabblad “locaties” kunnen nieuwe locaties toegevoegd worden of aanpassingen in bestaande locaties doorgevoerd worden.

Mijn vereniging gebruikt een veld dat niet door de KNVB gebruikt wordt om wedstrijden op te plannen. Hoe maak ik deze opnieuw zichtbaar in Sportlink Club?

Velden voor eigen gebruik moet je eenmalig opnieuw invoeren in Sportlink Club. Deze krijgen standaard het veldgebruik "training". Dergelijke velden hebben geen beschikbaarheid voor de bond om wedstrijden op te plannen. Wil je dit wel? Neem dan contact op met de bond. Samen maken jullie dan afspraken over de dagen en tijdsloten waarop het veld voor eigen gebruik beschikbaar moet blijven en op welke dagen en tijdsloten de bond wedstrijden mag inplannen. 

Als vereniging kun je natuurlijk het "trainingsveld" gebruiken om activiteiten en eigen wedstrijden op te plannen. Via een wedstrijdwijzingsverzoek of via de accommodatiebezetting kun je als vereniging een door de bond geplande wedstrijd verplaatsen naar het zelf toegevoegde "trainingsveld".

Hoe kan ik een veld dat ik zelf heb toegevoegd omzetten naar een veld waar de bond wedstrijden op kan plannen?

Selecteer het veld dat je wilt aanpassen (van het veldgebruik met type “training”). In het detailscherm kun je daarna het gewenste veldgebruik kiezen. Kies hier de optie “wedstrijden” of “wedstrijden/training”. Sla op. Een verzoek tot wijziging en goedkeuring wordt verstuurd naar je bond. Samen maken jullie afspraken over de beschikbaarheid.

Mijn vereniging heeft velden een eigen (sponsor-)naam gegeven. Kan ik de naam van het veld aanpassen?

Het nummer/naam van het veld is alleen in overleg met de bond aan te passen. De vereniging kan wel een aanvullende benaming toevoegen per veld. Je kan deze bijvoorbeeld gebruiken om een sponsor, veldsoort of locatiebeschrijving toe te voegen aan een veldnaam. Deze aanvullende benaming wordt getoond wanneer hier voldoende (scherm)ruimte voor is.

Wat maakt dat ik het vinkje “deelbaar” bij het aanmaken van een nieuw veld niet kan uitzetten?

Bij het aanmaken van het trainingsveld staat het vinkje standaard aan. Dat is bewust gedaan aangezien verenigingen een trainingsveld op een trainingsavond in de meeste situaties willen opdelen voor het gebruik door verschillende teams of voor activiteiten. Ook worden deze velden gebruikt voor bijvoorbeeld oefenwedstrijden, waar wordt gespeeld op halve velden, kwart velden of 8e veldjes. Wil je de deelbaarheid bij een veld aanpassen? Neem dan contact op met de KNVB door te mailen naar contact@knvb.nl. Dit geldt voor zowel velden waar de bond wedstrijden op kan inplannen als voor velden die alleen voor eigen activiteiten (denk aan trainingen en oefenwedstrijden) worden ingezet.

Hoe kan ik mijn planning voor de komende speelweek incl. velddelen aanpassen?

Dat kan via het menu wedstrijdzaken > accommodatiebezetting > accommodatiebezetting. Er zijn twee mogelijkheden. De eerste optie is het verslepen van de wedstrijd naar een andere veld of velddeel. De andere optie is het dubbelklikken op de wedstrijd in de tabel en de gewenste wijzingen verwerken in het pop-up scherm. Na opslaan wordt de velddeel informatie op het scherm getoond.

Kunnen veldgrootte en velddeel ook aan clubwedstrijden worden toegevoegd?

Ja, veldgrootte en velddeel kunnen aan zelf aangemaakte clubwedstrijden toegevoegd en aangepast worden. Echter, de veldgrootte van een door de bond ingeplande wedstrijd kan niet aangepast worden. Een wedstrijd van bijvoorbeeld een onder 11 team dat op een half veld wordt gespeeld kan niet aangepast worden naar een heel-, kwart- of achtste veld.

Heeft de bond ook inzage in door de club aangemaakte eigen velden (trainingsvelden / velden zonder beschikbaarheid)

Ja, de bond kan deze velden zien in de accommodatiebezetting, echter het inplannen van wedstrijden is voor de bond niet mogelijk.

Zijn locaties gekoppeld aan een specifieke accommodatie?

Nee, locaties zijn niet gekoppeld aan een specifieke accommodatie maar aan je vereniging. Maak je als vereniging gebruik van meerdere accommodaties, dan zie je bij elke accommodatie op de tab “Locaties” dezelfde locaties staan.