SQL koppeling Sportlink en Excel


Is er een mogelijkheid, om een sql koppeling te maken met Sportlink, natuurlijk met gebruik van de huidige inlog gegevens.

Nu moeten we regelmatig een export maken van alle leden, en dat in dat Excel bestand kolom selecteren/verwijderen/filteren/enz.

Wanneer we een SQL koppeling zouden kunnen maken, dan kunnen we voor diverse zaken, diverse standaard Excel bestanden maken, waar dan gelijk de juiste informatie in terug te vinden is.


Omdat wij met meerdere personen de Ledenadministratie doen, en niet iedereen even technisch is, zijn deze overzichten op dit moment niet door iedereen te maken, vandaar dat we dit willen automatiseren.


Dit zou voor ons ook veel werk schelen.

 


3 personen vinden dit leuk

Zou nog handiger zijn wanneer er een rapportage module zou komen.

Niet iedereen beheerst SQL.


Met een goede universe kunnen dan rapportbouwers zelf met 'sleur en pleur'  van logische veldnamen een rapport opbouwen met condities.

Dit rapport zouden dan opgeslagen moeten kunnnen worden en afhankelijk van autorisatie door personen binnen de vereniging kunnen worden gebruikt.




1 persoon vindt dit leuk

Ik denk dat je een SQL Koppeling wel kan vergeten. Dit gaan ze nooit toestaan.

Misschien schrijven naar een datawarehouse omgeving en daar dan rapportage omheen bouwen. Maar dat zie ik ook niet gebeuren, en als dat gebeurd ga je daar fiks voor betalen.


Ik heb 2 vaste exports:
leden en teams.

Die copieer ik naar een vaste locatie:
Die heb ik gelinked als MS Access table.

In MS Access heb ik standaard queries die verschillende outputs opleveren.


Helaas een workaround omdat de applicatie er niet in voorziet, en mijn inziens ook niet gaat komen.






1 persoon vindt dit leuk

Zo te lezen maken jullie veel gebruik van de export mogelijkheden in Sportlink Club. Nu zijn wij vooral nieuwsgierig wat jullie met die gegevens gaan doen? Maken jullie overzichten voor bijv. in de kantine? Voor kleedkamer indelingen, Teamindelingen e.d.? Of gebruiken jullie deze informatie voor op de website? Of gebruiken jullie deze gegevens voor hele andere doeleinden?


Wellicht zijn er al mogelijkheden met Sportlink Club of één van de extra producten waarvan jullie nog niet op de hoogte zijn. En kan het jullie veel tijd en werk besparen. 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.


2 personen vinden dit leuk

Hoi Inge,


Wij gebruiken deze gegevens om een convocatie te maken, met hierop alle wedstrijden van onze teams, waar ook kleedkamer indelingen en scheidsrechters op staan.

Tevens gebruiken we exports om team overzichten te maken, vrijwilligers overzichten te maken enz.

Nu is het elke keer exporteren naar excel, en bij wijzigingen opnieuw exporteren. Wanneer er een SQL koppeling zou zijn, dan kunnen we deze in excel plaatsen, en dan hebben we altijd de juiste gegevens.

Hoi Inge,

Wij maken wekelijks een export van het wedstrijdprogramma van alle teams uit onze vereniging met als doel dit programma te versturen naar een regionaal weekblad waarin het wedstrijdprogramma van meerdere verenigingen wekelijks wordt gepubliceerd.

Helaas Inge,
Niet alles is mogelijk in Sportlink.

Wij maakten gebruik van de KNVB Dataservice, om Wedstrijden, Teams eruit te halen, tesamen met een portal hebben we hier Trainingen, Scheidsrechters, Oefenwedstrijden, Toernooien, Verslaggeving, Social media aan toegevoegd. Vanuit daar integratie met onze website.

Nu zijn we aangewezen op Club.Data van SportLink, waarbij we inmiddels een kleine hoeveelheid informatie uit SportLink halen.

Ik heb een aantal modules van jullie al bekeken. En ja nauurlijk valt er meer uit te halen met Club.Data.
1 ding vergeet SportLink volgens mij.

Wij zijn amateurverenigingen met beperkt budget.

Ter illustratie:

KNVB Dataservice inclusief portal 365 euro per jaar.

Club.Data met eenzelfde functionaliteit: 3.030 euro per jaar


En ja, jullie hebben pakketten dan zijn we voor 2.200 euro per jaar klaar.


Dat jullie ontwikkelingskosten heb ik snap ik, maar dit gaat wel erg ver.

Maar we hebben weinig keus, anders gaat alles met de hand.

Wij gebruiken exports:

Leden en teamindelingen, worden in sync gebracht met ons SpelerVolgSysteem, Trainingsmodule, App voor communcatie naar team, wedstrijdverloop, Scoutingsmodule, Wedstrijden tonen in de app met Club.Data en narrowcasting.

Het invoeren van oefenwedstrijden kan via sportlink, echter is zeer omslachtig, kan volgens mij beter, we moeten bijvoorbeeld een wedstrijdnummer invullen, ik zou zeggen, gebruik een nummer generator of code generator, zodat er eenduidige codes gemaakt worden. Dan hoef je niets meer in te voeren, extra handelingen.

Trainingsmodule, leuk bedacht, je zou ook kunnen denken aan gewoon een overzicht genereren, dan het heel moeilijk koppelen aan teams en appjes sturen.

Werken met export loont de echt de moeite, zolang er niet gekeken wordt naar flexibele rapportage waar eenieder behoefte aan heeft. Als je het binnen sportlink zelf wil houden, kan, maar maak dan iets BI achtig om eigen rapportage te maken, en export van de rapportage.

Klinkt misschien wel negatief wat ik schrijf, maar sportlink heeft een prijs / kwaliteitsverhouding die ver te zoeken is helaas.

We blijven een amateurvereniging met ruim 1400 leden, hoe kleiner de vereniging hoe goedkoper het wordt. De plank is behoorlijk misgeslagen.

Ik hoop dat jullie er serieus naar kijken, de modules zijn redelijk tot goed, en er valt te verbeteren.

Gr,
Erik








3 personen vinden dit leuk

Ook wij gebruikten tot nu toe de export-mogelijkheden van ISS (naar xml) om ons complete ledenbestand in onze eigen database te kunnen inlezen voor wat wij ook maar handig vinden.


Onze website maakt ook gebruik van deze database.


Naar mijn idee zou dit gewoon met een van de Dataservices moeten kunnen, maar die bestaat helaas niet.


Toch zitten wij lelijk omhoog, want allerhande functionaliteiten, die wij zelf hadden, kunnen nu niet meer. Het seizoen gaat nu beginnen en wij zitten zwaar in de problemen.


Martin Hooymans, vice-voorzitter basketballvereniging BS Leiden


1 persoon vindt dit leuk

@Inge: wij gebruiken de export ook vooral om het ledenbestand in andere systemen te krijgen, want Sportlink kan niet alles. Denk aan:

  • Mailchimp voor nieuwsbrieven
  • naar samenvoegbestand (excel/word) voor het printen van (zwem)diploma's
  • naar draaitabellen om te bepalen wie welke diploma's al heeft en wat de eerstvolgende opleiding zou kunnen zijn
  • voor presentielijsten in het zwembad bij lessen en examens. Die moeten vanuit de koepelorganisatie voor het ZwemABC aan een bepaald format voldoen. Die koepel is weer niet onze bond, maar een branche-organisatie waar zowel verenigingen als commerciele partijen deel van uitmaken. Het zou voor ons super handig zijn als hun formats in Sportlink zaten, of andersom. Maar daar hebben de commerciele partijen natuurlijk geen baat bij....

Voor de basketballers:
wedstrijden importeren wij weer gewoon met jquery naar onze eigen site inclusief scheidsrechters en achteraf uitslagen. Programmamanager kan jury, vervoer en eigen scheidsrechters daar online inplannen.
Kan ook oefenwedstrijden direct toevoegen.

Leden synchroniseer ik vanuit Sportlink 1-1  naar de reeds bestaande MYSQL database.
Omgekeerde weg (import naar Sportlink) moet kunnen, maar heb ik nog geen tijd aan besteed.

Kijk nu naar team-indelingen, zodat deze ook weer 100% up-to-date zijn , doe dat nu even handmatig

Heb met een scheef oog naar club datalink gekeken maar vind zowel de jaarlijkse als de eenmalige kosten veel te hoog, om je eigen data te mogen inzien.....

Trainingen staan online, inclusief zaalvermelding, staf en teamindeling
Geinteresseerd? mail naar ledenadministratie@flyingred.nl

Enige minpunt:: onze site is nog niet responsive......


 

Ik begrijp dat een koppeling van gegevens naar Mailchimp al eens door iemand bekeken is? Dit is natuurlijk een heel mooie plug-in bij wordpress voor het maken van professioneel ogende nieuwsbrieven. Wie heeft er ervaring mee of kan hier iets zinnigs over zeggen? Jeroen (vv Noordwijk)

Vergeet het maar Jeroen! Dit onderwerp is gestart met de vraag om een open koppeling waarmee je zelf andere applicaties kunt gaan verbinden (zoals Mailchimp). De reactie van Inge van Sportlink was dat we vooral moesten kijken naar wat Sportlink al heeft, zodat je niet met anderen hoeft te koppelen. Daarop kwam er een hele waslijst aan wensen en ideeën van wat Sportlink niet kan en niet heeft. En toen bleef Inge van Sportlink stil....


Wij gebruiken Mailchimp, maar dit betekent dat je voor iedere nieuwsbrief die je wilt versturen de verzendlijst in Mailchimp moet leeggooien, een export moet maken uit Sportlink en dan die nieuw importeert als verzendlijst. En met de verouderde techniek van Sportlink gaat het ook niet beter worden....

Ik begin ondertussen enorm te balen van de manier waarop sportlink hiermee omgaat. Er valt eigenlijk geen normale nieuwsbrief te verzenden. En er zijn veel third-party plug-ins die handig zijn. Maar die niet worden ondersteund. Heel jammer want er is veel geld gemoeid met het opzetten van de website. Het doet de opzet enorm te kort. Balen balen balen. Bedankt voor je reactie Joost van Kempen.

Jeroen, ik begrijp dat jullie de website van Sportlink afnemen? Wij gebruiken die niet, dus weet ook niet wat daar wel en niet kan. Ik werk zelf in de ICT en het koppelen van applicaties en uitwisselen van gegevens is een van de grootste struikelblokken voor alle leveranciers en makers van programma's. Ook al omdat eindgebruikers onderdelen vaak praktisch aan elkaar willen knopen waar dat qua beveiliging en privacy niet handig is. Ik snap dat er een plug-in bestaat om Mailchimp aan Wordpress te koppelen, maar dat is er eigenlijk voor bedoeld als de bron van je 'klantenbestand' in Wordpress zit. Als een website of webshop hebt op Wordpress waar personen een account op kunnen maken, dan wil je van daaruit nieuwsbrieven kunnen versturen. In ons geval is Sportlink de bron. En je wil alle functies zoveel mogelijk direct aan de bron hangen. Er zou dus eigenlijk een plugin van Sportlink moeten zijn die met Mailchimp kan koppelen. Via Wordpress is een 'omweg' en dus minder veilig.


Ik verwacht er niet veel meer van, Sportlink is vooral verouderde techniek. De ontwikkelingen  richten zich vooral op tooltjes en appjes die het net niet zijn, in plaats van plugins beschikbaar te stellen naar de bekende applicaties. En ik begrijp Sportlink wel: het openstellen van koppelingen, plugins etc. brengt risico's met zich mee. En als je een datalek krijgt, zoals bv. bij de tennisbond, dan krijgen zij de schuld. Door alles dicht te zetten, kun je er niks mee, maar kan het ook niet fout gaan.....

Inloggen of registreren om een reactie te posten