Ledenoverzicht via Dataservice in PHP


Heeft iemand al eens alle leden van zijn vereniging opgehaald via de Dataservices? De service "Adresboek" komt mij wat summier over (er ontbreken heel veel gegevens) en bovendien lukt het me niet om in te loggen (ook al gaat dat prima via SportLink zelf).


Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!


Groeten,

Martin


De documentatie zegt dat de input-parameter "Achternaam" verplicht is. Dat lijkt mij niet handig voor een overzicht van alle leden van onze vereniging.

Op de overzichtspagina 

https://support.sportlink.nl/support/solutions/articles/9000062942-lijst-met-artikelen-van-club-dataservice

staat de relatiecode niet vermeld, terwijl deze wel als output genoemd wordt in de Javascript-library:\

http://dexels.github.io/navajofeeds-json-parser/article/?adresboek


Voor ons is het een groot probleem als wij niet ons eigen ledenbestand kunnen overhalen naar onze eigen website.

De NBB heeft ons beloofd, dat alles wat ISS kon, ook (op een of andere manier) in SportLink zou kunnen.


In ISS maakten we een export van het ledenbestand naar xml, waarna we dit konden inlezen en verder verwerken met onze eigen software. 


Ik zie niet hoe ik dat met SportLink kan doen. En dat levert ons grote problemen op.


Martin Hooymans, vice-voorzitter BS Leiden

En ook tickets invoeren heeft geen zin. Je wordt afgepoeierd en je ticket wordt gewoon gesloten.

Het merendeel van de tickets, die ik ingeschoten heb en die gesloten zijn, hebben geen oplossing voor mijn problemen opgeleverd.

Mijn animo om tickets te registreren is dan ook tot nul gereduceerd. Verspilde moeite. Er wordt toch niets mee gedaan. En de tickets zijn niet zichtbaar voor anderen, die wellicht ook hetzelfde probleem hebben, dus dat is lekker handig voor Sportlink.


Ik raad iedereen aan om te stoppen met het invoeren van tickets en in plaats daarvan de problemen hier op het forum te plaatsen. Dan is tenminste openbaar wat er speelt. En wat Sportlink er mee doet.

We gaan je even bellen, Martin! 


Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het gevoel hebt dat wij niets met jouw input doen :-) 


Groet, 

Inge


Voor deze functie bestaat een pagina in ons Support Center: Zoek leden en relaties
Scroll helemaal naar beneden.

 

Alle lidgegevens ophalen via Club.Dataservice is niet de bedoeling. Dit wordt niet ondersteund. Je administratie voer je in Sportlink Club.

 

Ik loop hier ook tegenaan: ja, de administratie voer je in Sportlink Club. Maar Sportlink biedt geen 'Portal' of 'Mijn club' voor de leden zelf. Zoals ik het ken bij Scouting Nederland wordt door het landelijke administratiesysteem (SOL) voor ieder nieuw lid automatisch een OpenID gecreëerd die gebruikt kan worden voor de lokale website. Daarmee heeft iedereen 1 login als 'sporter'. Als ik met die login lokaal inlog op bijvoorbeeld een Joomla of Wordpress-website van mijn club kunnen daar pagina's in gehangen worden van het landelijke systeem. Bijvoorbeeld de pagina met de eigen gegevens of het team. Door de single-sign-on is het lid meteen ook gemachtigd om eventueel dingen te wijzigen.  Het voordeel is dan dat je geen hele data-service hoeft op te tuigen: je roept in je eigen site gewoon hele kant-en-klare pagina's op van de administratie. Ze bieden die frameless en met minimale css aan, zodat je ze kunt inpassen in je eigen layout.


Een van de prachtige dingen die ze ook hebben is een kant-en-klare aspirant-lid-aanmelden-pagina. Die kan de ledenadministrateur activeren vanuit het systeem, dat levert een link op naar een eenvoudige, maar volledige html/php-pagina die je alleen in je website hoeft te hangen. 


Een stuk simpeler dan data-services en andere ingewikkelde dingen én minder beveiligingsrisico, want de kwaliteit van die pagina's ligt gewoon bij de ontwikkelaar en niet bij website-knutselaars (zonder mensen te willen schofferen)

En nog een voordeel van die constructie met OpenID: ik hoef geen bewaar te voeren op de gebruikers van mijn site: als iemand lid wordt krijgt hij een ID, wordt hij uitgeschreven dan wordt deze weer geblokkeerd.

@Joost:

Sportlink Club.Website en Club.Dataservice bieden een "Mijn"-omgeving aan waarin leden kunnen inloggen en hun gegevens kunnen inzien en tot op zekere hoogte wijzigen.

In de Club.Website leveren wij die "Mijn"-omgeving standaard op. Wil je zelf je website bouwen (knutselen zoals je zelf zegt) dan zul je ook deze "Mijn"-omgeving zelf moeten optuigen.

 

Omdat die Club.Website niet aan onze wensen voldoet. Waarom niet meer kleine 'vrije' toepassingen ontwikkelen? Zoals dit bijvoorbeeld: https://www.scouting.nl/downloads/ondersteuning/internet/2778-open-id-handleiding-voor-webmasters/file. Of losse pagina's zonder opmaak die ik kan gebruiken in mijn eigen website.


Nu zijn het 2 uitersten: of we zitten aan jullie volledige website vast óf je moet meteen zelf iets gaan ontwikkelen. Ik wil niet ontwikkelen, ik wil ook geen hele website. Ik wil gewoon een inschrijfformulier op mijn website kunnen zetten dat de informatie meteen in Sportlink plaatst zonder dat ik het over hoef te typen. 



ik zie dus gewoon dat een 3e partij wel zoiets biedt: https://www.sportlinkwordpress.nl/product/online-aanmeldformulier-wordpress-plugin/. Blijkbaar is er dus wel markt voor ;-) Beetje jammer dat Sportlink dit zelf laat schieten. Geen service....



@Joost

Club.Dataservice is een product dat verenigingen de vrijheid biedt om naar eigen inzicht de website op te bouwen. Elke vereniging wil dit namelijk anders dus zou dit voor ons onbeheer(s)baar zijn. Er is inderdaad een vereniging die een Wordpress-plugin heeft ontwikkeld. Dat juichen wij toe. Dat zij dit ook nog beschikbaar stellen aan derden is alleen maar nog mooier. Wij hadden het niet beter kunnen maken :)

Er zijn ook voorbeelden beschikbaar van aanmeldformulieren die met Club.Dataservice gemaakt zijn. Er zijn vast wel verenigingen die dit willen delen. Als wij dit tegenkomen kunnen wij deze voorbeelden zonder garantie opnemen in ons Support Center.

 

 Er staat een werkend voorbeeld op Leden aanmelden met Club.Dataservice

Inloggen of registreren om een reactie te posten