wanneer komt het afscheid van Java?


Wij gebruiken Sportlink in onze vereniging heel breed: alle bestuurs- en commissieleden hebben minimaal leesrechten om snel even iets op te kunnen zoeken. Ik krijg aan nieuwe (jonge) vrijwilligers echt steeds lastiger uitgelegd hoe ze in Sportlink kunnen komen. Java (RE) heeft echt niemand meer op z'n pc staan, dus ik houd nu echt installatie-sessies om nieuwe vrijwilligers op Sportlink te krijgen. Regelmatig zijn ze begonnen met klikken op www.sportlink.nl (Start Sportlink) en bellen me dan dat de site het niet doet of zelfs een virus bevat: ze klikken en verwachten een online portal, maar in plaats daarvan wordt er een bestand gedownload dat door Windows als 'gevaarlijk' wordt aangemerkt.


Dit kan echt niet meer!! Wanneer kunnen we een overgang naar een volledige webbases omgeving verwachten? Bij voorkeur responsive, want ik heb ook steeds meer vrijwilligers zonder pc/laptop, maar alleen met smartphone of tablet!!


Helemaal mee eens, java doet het niet meer in Explorer edge, firefox Chrome en nu?


Dat is wel een andere Java Ton. De Java RE die je voor Sportlink gebruikt installeer je op je PC zelf, dit is iets anders dan de plugin voor je browser. 


Neemt niet weg dat het hier wel erg stil blijft. Zou het wel netjes vinden als Sportlink hier een antwoord op heeft. En 'nee, we blijven op Java' is ook een antwoord....

Een goede webapplicatie met alle functies en een mobiele app / site met kleine handige functies zou inderdaad ideaal zijn. Zo is het ook makkelijker om trainers / leiders actiever gebruik te laten maken van Sportlink.

Hoi Allemaal,


Dank voor jullie input. Dit is een onderwerp waar we zeker over nadenken, maar het heeft veel consequenties.


Gelukkig zien wij ook voordelen van Java. Als het eenmaal werkt, hebben we geen last van de verschillende soorten browsers en browserversies. Sportlink Club is een grote applicatie en dat zet je niet 1-2-3 om. Helaas is de wereld van browsers niet zo stabiel als onze huidige oplossing. Sportlink Club is nu stabiel en er zijn nauwelijks bugs. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de door jullie genoemde argumenten (lokaal installeren, ongeschikt voor tablets en de verwachtingen van gebruikers) zeker herkenbaar zijn.


Graag infomeren we jullie over onze standpunten op dit gebied. En om gelijk heel duidelijk te zijn: Er staat op de korte termijn geen overstap naar een webbased omgeving gepland. Wat doen we wel:

  • Kijken naar specifieke ‘functionaliteit’ in Sportlink Club en die omzetten naar een app. Een voorbeeld: Leiders hoeven niet meer via Sportlink Club de aanwezigheidsregistratie te doen maar doen dat via de Wedstrijdzaken app. Zo proberen we het aantal gebruikers te minderen. Dit geldt ook voor het aangeven van beschikbaarheid vrijwilligerswerk en het inschrijven op taken. Met die blik bekijken we alle processen bij de club en proberen waar mogelijk functies alvast naar de app te brengen. 
  • Onderzoek naar de haalbaarheid van Sportlink in een browser. Dit speelt natuurlijk zeker. We kijken ernaar, experimenteren ermee, maar het is nu nog een te vroeg stadium om daar concrete uitspraken over te doen. 
Ofwel: Nog even volhouden met de vrijwilligers...

Groet, 
Inge 
Sportlink

is er, 7 maanden later, iets te melden over bovenstaand? Het is niet meer te verkopen, ik heb minstens tien vrijwilligers die in sportlink moeten maar geen laptop meer hebben, zoals steeds meer het geval is. Een beetje geduld opbrengen, met alle respect, is niet echt een oplossing. De club moet draaien en dan kan niet zonder sportlink. 


Dat het een grote applicatie is, opnieuw met alle respect, is geen excuus of reden. Verzekeraars met miljoenen klanten, bijvoorbeeld, kunnen ook naar webbased omgevingen. Stabiliteit is ook achterhaald, er zijn honderden voorbeelden van grote omgevingen die prima webbased werken. 


Ik zou een update waarderen, 7 maanden later, en hoop van harte dat jullie in staat blijken met de tijd mee te gaan en de clubs op een goede manier te faciliteren. In de basis gebeurt dat faciliteren prima en naar tevredenheid, maar dit stukje technologie moet echt aangepast.

Mee eens Marcel. De door Inge genoemde strategie om zoveel mogelijk alles naar apps te brengen klinkt heel leuk, maar is niet werkbaar voor de taken aan de 'achterkant': het hele ledenbeheer, contributiebeheer, het beheer en de inrichting van Sportlink zelf etc. Daar moet gewoon een web-omgeving voor komen, zoals bijna ieder boekhoud- of ledenadministratiepakket dit heeft. Dat is niet morgen af, dat begrijp ik, maar er moet nu echt wel een keuze worden gemaakt. Ik ga anders bij mijn bond er echt op sturen om te gaan kijken naar een andere leverancier.

 Hoi Allen, 


Op de korte termijn komt er geen webbased versie van Spotlink Club. Voor de lange termijn zijn wij wel aan het inventariseren welke functies in Sportlink Club naar de app kunnen, zodat het voor ons helder wordt hoe de html versie er uit moet gaan zien. 

We verplaatsen momenteel al zoveel mogelijk functies van Sportlink Club naar de app, maar zijn ons er ook van bewust dat niet alles naar de app kan. 

De contributie en boekhouding wil je bijvoorbeeld niet in je app verwerken maar gewoon op de pc. 


Het voordeel van Java is overigens wel dat we geen problemen hebben tussen de verschillende browsers en dat we geen beveiligingsissues ervaren. 


Op de achtergrond zijn we dus nog steeds druk in de weer met een html versie van Sportlink Club. 


Groet, 

Inge


Sportlink 

Dat eeuwige vreselijk ouderwetse argument over browsers is echt zo niet meer van deze tijd. De hoeveelheid tijd die inmiddels is verstreken is enorm. Het seizoen daarvoor is me ook al eens zo'n verhaal verteld....heb geduld. Ik weet niet wat ik met geduld moet als ik allerlei vrijwilligers heb die niet in Sportlink kunnen. Of moeten we ze allemaal een laptop aanschaffen vanwege een achterhaald Java verhaal? Op de achtergrond druk in de weer met een html versie klinkt dan ook niet bijzonder hoopvol. Wat is dan concreet te verwachten? Hoe lang duurt dit nog? Als ik het al twee jaar hoor vertellen en je nu vertelt dat er geïnventariseerd wordt, het eerste dat je zou doen lijkt me, wekt dat weinig vertrouwen.


1 persoon vindt dit leuk

@Joost, ik heb al eerder eens zitten zoeken naar alternatieven, maar die niet kunnen vinden. In mijn geval is het voetbal, en ik ben bang dat er ook geen alternatief is. Zou wel goed zijn voor een beetje urgentie gevoel wellicht. Heb jij in jouw sport, als het geen voetbal is, wel alternatieve mogelijkheden? Inmiddels heb ik ook de KNVB maar eens gemaild overigens.

@Marcel voor een enkele club is dat ook niet te doen: alles is verweven met de bondsadministratie. Sportlink is oorspronkelijk gebouwd voor (en deels zelfs door??) de KNVB, dus daar kom je nooit vanaf ben ik bang.


Maar Reddingsbrigade Nederland (waar mijn club bij hoort) is een relatief kleine bond met 165 clubs. De besluitvorming is heel plat: 1 ledenvergadering met alle clubs met stemrecht naar rato van ledenaantallen. Dus als 25 grote clubs besluiten dat het anders moet, gaan we naar iets anders kijken. Ze zijn ooit na een soort aanbesteding bij Sportlink terecht gekomen, maar zijn er niet mee getrouwd. 


Voor ons zit er ook geen wedstrijdkalenders, apps, etc. bij: het is alleen de ledenadministratie (NAW), contributie-inning en optioneel boekhouding. Daar zijn tientallen leveranciers voor.....




Zelf ben ik ook wel de mening toegedaan dat de Sportlink applicatie naar een echte SAAS (software as a service) oplossing zou moeten migreren.


Binnen ons bedrijf wordt een first cloud strategie gehanteerd waarbij o.a. het personeelssysteem als SAAS wordt afgenomen en medewerkers via een internetverbinding hun salarisgegevens kunnen inzien, verlof regelen, financiële keuzes kunnen maken met het individueel keuze budget etc.

Daar gaan dus nogal wat vertrouwelijke zaken over het lijntje.

De techniek om dit veilig te doen is wel aanwezig.

En JAVA, hoewel de laatste jaren in bezit van Oracle, staat/stond redelijk synoniem voor 'lek'.

Is wel verbeterd overigens, maar de frequente updates zijn er niet voor niets.


1 persoon vindt dit leuk

Een Web-based  omgeving niet alleen voor Sportlink Club, maar ook voor Sportlink Bond.

Dat is de basis van alle programma's en Apps die er onder hangen.

Maak deze eerst web based en pas het programma zo aan dat een stuk gebruikersvriendelijker en logischer in elkaar zit dan het nu zit.

Vaak teveel handelingen om iets voor elkaar te krijgen. 

Het huidige programma is wat ik noem een gestapeld programma, waar steeds nieuwe functionaliteiten zijn bijgekomen in de loop van de jaren zonder echt naar de gebruiker te kijken.


Ik heb voorbeelden te over waarin het een stuk gemakkelijker kan en ook veel meer van deze tijd is.

En ja laat de gebruiker niet afhankelijk zijn van een stuk je software (Java) op een pc of laptop.


Web-based met een tweetraps inlog geeft ook nog eens een betere beveiliging





en wat te denken over het toenemend aantal chromebooks?! ga er maar aanstaan om hierop JAVA te installeren!!!!  


1 persoon vindt dit leuk

Hoe staat het met de toekomst van Java? Kan inmiddels op de laptop van mijn werkgever sportlink al niet meer gebruiken (JAVA is verboden en op alle machines wereldwijd er af gehaald). Kan dus thuis sportlink niet meer gebruiken (telefoon, ipad werkt ook niet. Niet echt handig....)

Inloggen of registreren om een reactie te posten