De functionaliteit van het Mobiel Digitaal Wedstrijd Formulier (mDWF) wordt vanuit 2 rollen beschreven, de rol van speler/teammanager en de rol van official. Op deze pagina vindt u de beschrijving vanuit een official. Klik hier om een beschrijving vanuit de speler/teammanager te bekijken.

Zodra een team de spelersopgaaf heeft uitgevoerd, wordt de status van dat team op "wacht op official" gezet en kan de scheidsrechter het team controleren. Als official ziet u dan de status "controleer" staan. Door op het clublogo te klikken wordt de spelersopgaaf van dat team geopend. De scheidsrechter heeft dezelfde mogelijkheden als het team om te muteren. De scheidsrechter kan dus nog wijzigingen doorvoeren in de spelersopgaaf nadat een team de spelersopgaaf heeft ingediend.


U kunt spelers en staf opzoeken, toevoegen, verwijderen en wijzigen. Tevens kunt u de aanvoerder instellen en de functie van een speler instellen.

Uitleg icoontjes:

 Speler verwijderen

 Captain instellen

 Functie instellen

 

Het toevoegen van spelers/staf

Via het plusje rechtsboven kom je in het scherm waarin je extra spelers of staf kunt selecteren.

Kies eerst waarop u wilt zoeken (speler of staf).

Vul vervolgens (een deel van) de voor of achternaam of relatiecode in.


Klik op de speler of het staflid die u wilt toevoegen.

Onder staf wordt verstaan coaches (teamverantwoordelijke), teammanagers en verzorgers.

 

Meldingen

Afhankelijk van de klasse van het team zijn er diverse eisen waar een opgave aan moet voldoen. In de afbeelding hieronder ziet u een voorbeeld van zo'n melding. 

Zolang er dit soort meldingen zijn, kan het formulier niet goedgekeurd worden door de scheidsrechter.

Zodra voldaan is aan alle voorwaarden verschijnt de melding:


Legitimatiecontrole

Via de knop Legitimatiecontrole kunt u de controle van spelers uitvoeren, zoals dat in het verleden via de spelerspassen werd gedaan.

Als u op de knop klikt krijgt u een scherm te zien met de details van de spelers van dat team. Hier wordt getoond: functie, geboortedatum, leeftijdscategorie, spelerscode, status legitimatiecontrole, naam, verenigingslogo, eventueel rugnummer en een  indien de speler aanvoerder is .

Bij elke speler heeft u de optie om de speler af te keuren  of goed te keuren .

Als u de speler goedkeurt, komt de volgende speler in beeld.

Als u de speler afkeurt volgt de vraag: Is er wel een geldige alternatieve legitimatie?

Als een speler alternatieve legitimatie heeft kiest u voor "JA". En heeft hij deze niet bij zich, dan kiest u voor "NEE".

Als u kiest voor "NEE", krijgt u een aanvullende vraag: Wil je deze speler van de spelersopgaaf verwijderen?


Als u er voor kiest de speler van de spelersopgaaf te verwijderen wordt hij bij deze wedstrijd uit de lijst met spelers verwijderd. Hij mag niet meespelen. 

U kunt door te vegen van rechts naar links (swipen) over de foto van de speler naar de volgende speler gaan of van links naar rechts om naar de vorige speler te gaan.

 

Spelersopgaaf akkoord

Zodra de spelersopgave aan de voorwaarden voldoet verschijnt de knop "Spelersopgaaf akkoord" onder in het scherm.

Hierna gaat de app automatisch terug naar het beginscherm van het digitaal wedstrijdformulier. De status van het team is gewijzigd in “akkoord”. 

Zodra onder beide teams "akkoord" staat kan het wedstrijdverslag ingevuld worden. U ziet dan bij de meldingen "verzonden en goedgekeurd official" en groene vinkjes staan. 

 

Let op: Het aanstellen van een nieuwe bondsscheidsrechter zorgt er voor dat akkoorden weggaan. De nieuwe official moet er namelijk zelf zijn akkoord geven.


Afgelasten

Door op de drie puntjes rechtsboven in de balk naast Wedstrijdformulier te klikken


verschijnt de optie Afgelasten


U komt nu in het Wedstrijdstatus scherm en kunt hier de status van de wedstrijd invullen.

Kies de juiste reden van afgelasten.

 

Vervolgens komt de vraag: Weet u het zeker?

Zodra u hier op Afgelasten klikt wordt de wijziging doorgevoerd in de Sportlink systemen en verdwijnt de wedstrijd uit het programma.

 

Wedstrijdverslag

Via de knop Naar Wedstrijdverslag kan het wedstrijdverslag ingevoerd worden.


Let op! Bij KNZB en NBB wordt het wedstrijdverslag via de tablet vastgelegd door de vereniging!


 


Wissels ophalen

Bij KNVK en KNBSB wedstrijden kunt u de vraag krijgen of u wissels wilt ophalen. Klik hier op Ok om de wissels die door de teams zijn ingevoerd op te halen. 



Uitslag invoeren

Vervolgens voert de scheidsrechter de uitslag in door op de vakjes onder de namen van de teams te klikken en hier de uitslag in te voeren.


Indien bij een competitie een wedstrijd wordt beslist door strafworpen/penalty's kunnen meerdere cijfers worden ingevoerd voor stand na reguliere speeltijd, na verlenging (ext) en stand strafworpen/penalty's (SW).


VhSZNKJLoA5eAB3P0z67fv_iiqBv_340PQ.png



Wissels invoeren

Selecteer het tabblad Wissels. Door de teams zelf ingevoerde wissels worden hier al weergegeven.

Indien van toepassing worden eventuele wissels ingevuld. Dit doet u door team, uit, in, opmerking en tijd in te vullen.

Klik vervolgens op de knop "Toevoegen", of gebruik het plusje rechtsboven in het scherm.



Strafzaken/kaarten

Selecteer het tabblad Kaarten.

Indien van toepassing worden eventuele kaarten ingevuld. Dit doet u door team, speler, strafcode en tijd in te vullen.


Klik vervolgens op de knop "Toevoegen", of gebruik het plusje rechtsboven in het scherm en vul de vereiste gegevens in.


Wedstrijdstatus

Zodra alles op de tabbladen eindstand, wissels en kaarten is ingevoerd klikt de scheidsrechter op “naar vastleggen”.

 

Hier ziet u nog een samenvatting van ingevoerde gegevens. Na afloop van de wedstrijd wordt de status geselecteerd die van toepassing is. 

Eventuele opmerkingen kunnen hier nog ingevuld worden,


KNBSB: Bij wedstrijden van de KNBSB dient u hier nog Einde wedstrijd na en Wedstrijdduur in te vullen.


 

 

Als alle gegevens zijn ingevuld kan worden geklikt op de knop vastleggen en bevestig de vraag "Weet u het zeker" met vastleggen.

Daarmee is het proces afgerond.